مدیرعامل بورس کالا :

واسطه‌های کیف به دست زعفران حذف می شوند

مدیرعامل بورس کالای ایران از راه اندازی بازار مشتقه زعفران در آینده نزدیک خبر داد و گفت:واسطه های کیف به دست، زعفران ایرانی را به قیمت ناچیز از کشاورز می خرند و به سایر کشورها ارسال می کنند.

به گزارش  صبای سلامت ، به نقل از مهر ، حامد سلطانی نژاد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، ارزش کل بازار سرمایه را ۱۹۵۹ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ارزش محصولات صنعتی و معدنی ۴۲ درصد از محصولات بورس کالا را در سال ۹۵ شامل شد، ضمن اینکه محصولات کشاورزی نیز ۸ درصد از کل بازار بورس کالای ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به معاملات سلف و نقش آن در تامین مالی کوتاه مدت افزود: شاهد تامین مالی ۱۵۷۰۰ میلیارد تومانی سلف برای صنایع مختلف بودیم، همچنین بازار نقدی ۵۸ درصد و سلف نیز ۴۲ درصد از معاملات بورس کالا را به خود اختصاص می دهند.

وی تصریح کرد: عمده تامین مالی در محصولات صنعتی و معدنی با سهم ۷۴ درصدی صورت گرفته و محصولات پتروشیمی و کشاورزی در رتبه بعدی تامین مالی از طریق اوراق سلف قرار دارند. در عین حال در حوزه سلف موازی، سال ۹۵ شاهد تامین مالی ۳۱۸۰ میلیارد تومانی با استفاده از ابزار سلف موازی در بورس کالای ایران بودیم که نسبت به سال ۹۴ رشد ۴۵۷ درصدی را تجربه می کند.

سلطانی نژاد گفت: معاملات گواهی سپرده به عنوان یک ابزار جدید در بازار، امکان معاملات مستمر را به وجود می آورد که در این راستا، معاملات ذرت و جو رکود خوبی از معاملات گواهی سپرده در سال گذشته به جای گذاشته اند که امیدواریم این رقم افزایش یابد.

وی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم تبدیل به مرجعیت قیمتی در بازار کالاها شویم، باید بازار مشتقه قوی داشته باشیم که لازمه آن نیز بازار نقد مستمر است؛ در این حالت باید از گواهی سپرده به خوبی استفاده کرد تا معاملات مستمر اوراق بهادار مبتنی بر کالا را داشته و فرآیند کشف قیمت در بازار نقد را با استفاده از گواهی سپرده مدیریت کنیم.

سلطانی نژاد با بیان اینکه تنها زمانی که ارزش معاملات مشتقه بالاتر از معاملات نقدی بوده، سال ۹۱ بوده خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ بخشی از رشد را می توان در قالب تورم تعبیر کرد، ولی در سال ۹۵ علیرغم اینکه شاهد تورم بالا نبودیم، ولی بازار مالی کشور رشد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی با تحلیل ارزش معاملات قراردادهای آتی نیز تصریح کرد: رکود ارزش معاملات در این حوزه شکسته شده که به عدد ۳۹ هزار میلیارد تومان در معاملات مشتقه بورس کالای ایران رسیدیم. در این میان، بورس کالای ایران سهم ۴۲ درصدی را از کل ارزش معاملات بازار سرمایه در سال ۹۵ به دست آورد.

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: در حوزه محصولات ذرت و جو فهرست ۸۵ هزار نفری در حوزه گندم و جو را داریم که در فرآیند قیمت تضمینی شرکت کرده و محصول خود را در مکانیزم بورس کالا به فروش رساندند و مابه التفاوت قیمت رقابتی و قیمت حمایتی را با توجه به ساز و کار تعریف شده از سوی بورس، تجربه کرد. بر این اساس ۸۵ انبار در حوزه کشاورزی پذیرش شده است که این یکی از راهکارهای توسعه بورس های کالایی به شمار می رود.

سلطانی نژاد از راه اندازی بازار مشتقه زعفران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: واسطه های کیف به دست، زعفران ایرانی را به قیمت نازل از کشاورزان خریداری کرده و به سایر کشورهای همسایه ارسال می کنند.

وی اظهار داشت: در بازار فیزیکی بیشتر از ۴۲۲ تن محصول گندم مورد معامله قرار گرفته است، همچنین جوجه یکروزه که نقش موثری در قیمت مرغ در کشور دارد، نیز قرار است در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد.

محبوبه فکوری

 

کد خبر: # 149601262528

دیدگاهتان را بنویسید