صفحه نخست / آخرین اخبار / «میوه» ها با رنگ های تند روی کنترل فشارخون تاثیرگذارند/ «غلات» کامل نسبت به غلات تصفیه شده منابع غنی ترند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

«میوه» ها با رنگ های تند روی کنترل فشارخون تاثیرگذارند/ «غلات» کامل نسبت به غلات تصفیه شده منابع غنی ترند

در رژیم غذایی دش تاکید بسیاری به مصرف پروتئین های گیاهی می شود، یعنی مغزها و حبوبات بعنوان یک منبع پروتئین باید در این رژیم باشند و جایگزین گوشت های قرمز شوند.

به گزارش صبای سلامت، گلبن سهراب، دکترای تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مصرف سبزیجات در رژیم های غذایی افزود: واحد سبزی شامل یک لیوان از انواع سبزی های خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است؛ یعنی مثلا ما باید این تصور را داشته باشیم که ما در طول روز از انواع سبزی ها (فقط سبزی های برگ سبز نیست) همه سبزیجات مانند فلفل دلمه ای های رنگی دارند یا کدو، بادمجان، کرفس، هویج و انواع کلم ها همه جز گروه سبزی ها هستند و ما باید در نظر داشته باشیم که روزانه حداقل ۵ لیوان از انواع سبزیجات خام یا ۲ و نیم لیوان سبزیجات پخته باید استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در مورد میوه ها هم تقریبا یک میوه متوسط حدود ۱۰۰ گرم و حجمی از میوه که در مشت باز ما جا می شود را یک سهم میوه در نظر میگیریم. در مورد میوه ها هم خیلی تاکید می شود تا میوه ها را متنوع استفاده کنید به خصوص میوه هایی که رنگ های تند دارند مانند شاه توت، انار و… خیلی می توانند روی کنترل فشارخون تاثیر بگذارند .
این دکتری تغذیه با بیان اینکه رژیم دش روی مصرف غلات کامل خیلی تاکید دارد؛ زیرا غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده منابع غنی تری هستند، تصریح کرد: توصیه می شود که روزانه ۶تا ۸ واحد غلات مصرف شود و حداقل سعی کنید نیمی از این غلات از نوع غلات کامل یا تصفیه نشده باشد.
وی ادامه داد: همین طور در این رژیم معمولا گوشت قرمز محدود می شود و به جای آن باید بیشتر از انواع گوشت و پروتئین های دریایی و ماکیان یا مرغ و بوقلمون و این نوع گوشت ها استفاده کنند و همین طور در رژیم دش تاکید بسیاری به مصرف پروتئین های گیاهی می شود، یعنی مغزها (آجیل) و حبوبات به عنوان یک منبع پروتئین باید در این رژیم غذایی این افراد باشند و جایگزین گوشت های قرمز شوند .
سهراب در ادامه یکی از اجزای اصلی رژیم دش را محدودیت نمک دریافتی یا سدیم دریافتی دانست و افزود: که در این خصوص باید سدیم محدود شود؛ زیرا همان طور که اکثر افراد می دانند سدیم خیلی روی کنترل فشارخون تاثیر می گذارد و در مورد حبوبات و مغزها توصیه می شود که ۴ تا ۵ واحد در هفته حداقل مصرف شود که در مورد مغزها ۳/۱ لیوان و درمورد حبوبات نصف لیوان حبوبات پخته یک سهم محسوب می شود؛ یعنی حدود ۵/۲ لیوان حبوبات در طول هفته وجود داشته باشد؛ ولی در رژیم های معمولی خیلی حبوبات جایی ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: آش ها منابع خیلی خوبی برای گنجاندن در رژیم های دش هستند؛ زیرا به خاطر کشک (باید از انواع کم نمک آن استفاده شود) هم دارای لبنیات هستند، هم دارای حبوبات و هم سبزی های زیادی دارند.
سهراب در پاسخ به این پرسش که با گرفتن چنین رژیمی فرد مجاز به عدم مصرف داروهایی که برای کنترل فشارخون خودش دارد است؟، خیر اصلا اینطور نیست؛. به هیچ عنوان نباید این رژیم جایگزین داروهای مصرفی فرد شود .
وی با بیان اینکه در رژیم دش به کاهش چربی های اشباع توصیه می شود، گفت: چربی های اشباع شامل انواع روغن هایی هستند که جامد هستند که روغن های جامد فقط شامل روغن های جامد صنعتی نمی شوند بلکه کره و مارگارین هم جز روغن های جامد هستند و لبنیات های پرچرب هم دارای چربی های اشباع بالایی می باشند و تاکید ما به این است که انواع روغن های مایع به خصوص آن هایی که منبع اسیدهای چرب تک پیوند غیراشباع هستند مانند روغن زیتون، روغن کانولا یا کولزا یا کنجد؛ می توانند بهترین منابع باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در رژیم دش قندهای ساده هم باید محدود شود، گفت: زیرا دیده شده ساکاروز که در واقع همان شکر یا قندی است که ما الان استفاده می کنیم به خاطر فروکتوز بالایی که دارد، می تواند روی افزایش فشار خون تاثیر بگذارد..فروکتوز جز عواملی است که می تواند روی فشارخون تاثیرگذار باشد؛ یعنی علاوه بر سدیم، فروکتوز به خصوص فروکتوزی که ناشی از فروکتوز ساکاروز صنعتی است می تواند روی افزایش فشار خون تاثیر بگذارد. بنابراین محدودیت قندهای ساده به شدت در این رژیم توصیه می شود.
وی در برنامه «غذا سلامت زندگی» شبکه رادیویی سلامت در خصوص مصزف غلات اههارداشت: واحد غلات حدود ۳۰ گرم است؛ یعنی هر برش نان ۳۰ گرمی یا اگر بخواهیم برنج را درنظر بگیریم تقریبا ۵ قاشق غذاخوری برنج مصرف می شود و ماکارونی هم تقریبا ۳/۱ لیوان ماکارونی پخته، یک واحد غلات محسوب می شود و حتی بعضی از ماکارونی هایی داریم که از آرد کامل درست می شوند و سبوس دار هستند که می شود از آن ها استفاده کرد .

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس