متخصصان تغذیه ؛

لبنیات در هوای آلوده بیشتر مصرف شود

به گزارش صبای سلامت ، مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد. کاهش التهاب ها در مقابله با نقش رادیکال های آزاد که به صورت آلاینده‌ها وارد بدن شده اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می کند.

به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف دوغ و ماست های “پروبیوتیک” برای مقابله با آلاینده های هوا انتخاب بهتری به شمار می روند. آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق برجای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین “د” از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین “د” از شیوع بالایی برخوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری۶۰ درصد زنان تهرانی به صور مختلف دچار کمبود ویتامین “د” هستند.

به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر بهسایت ایران، افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

وی ادامه می دهد: به دلیل آنکه گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کند در صورتیکه این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. یکی از راه های پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده هاست.

دکتر شیخ الاسلام، علاوه بر سایر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت می بایست انجام شود، بر توجه به تغذیه مناسب تاکید داشته، می گوید: تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه نیز توصیه می کند: در هوای آلوده، مصرف شیر افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. این متخصص تغذیه می افزاید سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید.

تاکید بر مصرف فرآورده های شیری کم چرب برای کمک به افرادی است که به مشکلات قلبی- عروقی مبتلا هستند. گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین “د” شناخته می شود به همین دلیل، همواره برای پیشگیری و مقابله با گسترش پوکی استخوان بر مصرف شیر و لبنیات تاکید شده است.

هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی به خصوص در شهرهای بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می شود. عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می کند.

هیدروکربورهای سرطان زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می شوند و گاز خطرناک منواکسید کربن از جمله این ترکیبات هستند. در اثر پدیده گلخانه ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین بر می گردند و وارد ریه های ما می شوند.

آلودگی هوا روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر فراوانی دارد. همچنین مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می دهد، افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های گوارشی قرار دارند.

آلودگی هوا همچنین بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از ۶۰ سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، رخ می دهد.همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگار هستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

کد خبر: # 140209123599

دیدگاهتان را بنویسید