فراموشی در عدم رعایت هشدارهای بهداشتی تاوان دارد

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  نسبت به  " فراموشی و کم دقتی در رعایت نکات بهداشتی  توصیه شده هنگام استفاده از  شوینده های شیمیایی  به دلیل مشغله زیاد و خستگی هشدار داد.

به گزارش صبای سلامت، رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفتگو با ایفدانا  اظهار داشت: از آنجا که  فرهنگ و آیین استقبال از نوزوز با نظافت منزل و وسایل آن  در ابتدای اسفند ماه  آغاز  و با نزدیک شدن به اواخر این ماه رفته رفته  به اوج می رسد باید تدابیری اندیشید که در خلال  مشغله زیاد و خستگی وافر در  استفاده  صحیح از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی احتیاط لازم را در نظر گرفت.

دکتر مصطفی اسماعیلی افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که  عدم توجه به توصیه ها می تواند مصرف کنندگان از این قبیل فراورده های بهداشتی را با آسیبهای ناگوار آنهم در  آستانه سال نو  مواجه سازد.

وی با  هشدار نسبت به اینکه شوینده ها با همان مکانیزمی که آلودگی را بر طرف می کنند می توانند به پوست، چشم ها و مجاری تنفسی آسیب جدی وارد نمایند تصریح کرد:  تماسهای مکرری که  مواد نظیف کننده فوق  با پوست برقرار می کند موجبات  التهاب ، درد و سوزش گردیده و با تحریک که در مخاط تنفسی ایجاد می کنند باعث  سرفه و گلودرد می شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اضافه کرد:  اصولا استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی می تواند مشکل آفرین باشد به همین دلیل هنگام مصرف مواد شیمیایی باید اطلاعات موجود  بر روی  محصول را  در نور کافی را مطالعه و پس از آن به مصرفش اقدام کرد.

 دکتر اسماعیلی همچنین عنوان کرد: استفاده از موادشیمیایی  در معرض جریان هوا باشد و نه یک محیط بسته لذا اگر محیط هم بسته بود باید از باز بودن آنها اطمینان حاصل کرد اگر هوا آنقدر سرد بود که  این امر مصرف کننده را به دردسر می انداخت می توان زمان شستشو را به زمان بهتر موکول کرد.

وی با  اشاره به اینکه اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و سفید کننده ها با  بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط  بسیار سمی خواهد بود و حتی امکان  خفگی در بردار دارد تاکید کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی ، لباس آستین بلند، شلوار بلند، جوراب، کفش جلوبسته و ماسک ضروری است.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در پایان خاطر نشان ساخت: نکته کلیدی که  در ابتدای سخنان گفته شد یعنی " فراموشی، کم دقتی، تساهل و تسامح در رعایت نکات توصیه شده به دلیل مشغله و خستگی " در موارد بسیاری موجب غفلت از کودکان کهنسالان و  بیماران  می گردد لذا برای پیشگیری قبل از درمان  بهتر است بعد از هربار استفاده از شوینده ها، درب  آنها را دوباره بست  و در مکانی خنک و دور از تابش نور قرار داد و کودکان، افراد دارای آسم و سایر بیماریهای تنفسی را از معرض این مواد به شدت آسیب پذیر دور نگه داشت.

کد خبر: # 149512182017

دیدگاهتان را بنویسید