نماینده مردم تهران:

فاصله طبقاتی حاصل بی توجهی به فرهنگ ایثار

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ایثار را عالی‌ترین درجه اخلاقی و انسانی می‌داند و بر این باور است، وقتی انسان در پایین‌ترین سطح از خصایص اخلاقی برسد حقوق دیگران را ضایع می‌کند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مازنی در تعریف واژه ایثار و فداکاری گفت:ایثار بالاتر از انفاق قرار دارد؛چرا که انفاق زمانی رخ می‌دهد که انسان داشته‌های خود را به قدر نیاز مصرف می‌کند و مازاد آن را در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد ولی ایثار،ازخودگذشتگی است به شکلی که انسان داشته‌های خود را بدون مصرف کردن در اختیار دیگران قرار می‌دهد. خداوند هم در خصوص ایثار و فداکاری در سوره انسان به اهل بیت (ع) اشاره می‌کند که آن‌ها افطار خود را به نیازمند و اسیر و یتیم دادند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی هم بر پایه فرهنگ ایثارگری شکل گرفته، اظهار کرد: بالاترین درجه ایثار مقوله جان است که شاهد بودیم مردم کشورمان هم برای رسیدن به آرمان‌های اسلامی از جان خود برای پیروزی انقلاب گذشتند. هر چه به زمان انقلاب و دوران دفاع مقدس بازگردیم این فرهنگ را در بین مردم پررنگ می‌بینیم و هرچه از آن زمان به جلوتر می‌آییم، کم‌رنگ شدن این فرهنگ بیشتر به چشم می‌آید.

معاون اسبق پژوهش وارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمود عینی عدم ایثارگری را در عرصه سیاست خواند و ادامه داد: در حوزه سیاست برخی از افراد وقتی به جایگاهی می‌رسند، ممکن است کسان دیگری را شایسته‌تر از خود ببینند، نه تنها برای بهبود وضعیت موجود ایثار نمی‌کنند؛ بلکه برای حذف رقباتخریب‌گری را آغاز می‌کنند.

وی برای رفع مشکلات کنونی جامعه توضیح داد: نبود فداکاری و ایثارگری موجب شده تا بین مردم فاصله طبقاتی بسیاری شکل بگیرد که هر روز این شکاف عمیق‌تر می‌شود.در این شرایط مسئولان باید اشکالات و معایب وضع موجود را به شکل شفاف مطرح کنند و از چالش‌های به وجود آمده هراس نداشته باشند. هرچه در این زمینه تاخیر کنیم به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زنیم.

مازنی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در جامعه خوبی‌ها بیشتر از بدی‌ها دیده شود باید مردم به هم خوشبین باشند،اما اگر در جامعه مفاسد اخلاقی و اجتماعی شکل بگیرد آنگاه باید با سوءظن نسبت به یکدیگر برخورد کنیم. حال اگر با رواج مفاسد به سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم خدشه‌ای وارد شود مسلما شیرازه ملت از هم می‌پاشد. در این زمان است که بحران هویت در جامعه شکل می‌گیرد؛ چنانچه وضعیت کنونی هم با شرایط توضیح داده شده فاصله چندانی ندارد.

وی در خاتمه افزود: فکر می‌کنم کسانی که در خصوص فرهنگ ایثارگری همیشه فعال بوده‌اند باید این پرچم را با نگاه اصلاح وضع موجود همچنان برافراشته نگه دارند. خصوصا رسانه‌ها که در این زمینه نقش موثری دارند و برای بهبود فضای موجود می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم.وجود این  نوع جایزه‌ها می‌تواند توجه رسانه‌ها را  به این مقوله جلب و به گسترش مفاهیم ایثارگری کمک کند.

نخستین جایزه ایثار و رسانه با شعار «ایثار آگاهانه، رسانه ارزش آفرین و جامعه رشد یافته» اواخر بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

 

کد خبر: # 14951013998

دیدگاهتان را بنویسید