عبرتی از زلزله بم نگرفتیم/ساخت و سازها، بدون نظارت انجام می گیرند

رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه، گفت: اگر سازه های فلزی و بتونی با اصول کامل فنی و رعایت آیین نامه هایی که وجود دارند ساخته شوند، حتما می توانند مقاومت داشته باشند؛ ولی واقعیت چیز دیگریست …
به گزارش صبای سلامت، مهندس علی محمدپناه، رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه در خصوص ضرورت حضور سازمان نظام مهندسی در جریان ساخت و ساز ساختمان ها افزود: در ساخت یک ساختمان عوامل متعددی دخیلند که ما در کنار نظام مهندسی، باید بقیه عوامل را نیز بررسی کنیم .
وی با اشاره به زلزله بم در سالهای گذشته ادامه داد: درسی که از زلزله بم باید می گرفتیم نگرفتیم. ما می توانستیم با جبران اشتباهات گذشته از اتفاقاتی که اکنون در کرمانشاه افتاده است، پیشگیری کنیم .
رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه قانون نظام مهندسی به طور کلی و کامل اجرا نمی شود، افزود: طبق قانون نظام مهندسی، همه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام شود؛ اما متاسفانه در زمینه اجرا خیلی از ساختمان ها بدون ناظر با صلاحیت ساخته می شود.
وی تاکید کرد: در فرایند ساخت و ساز، صرفا نظام مهندسی دخیل نیست؛ چرخه شهرداری ها هم هستند. شهرداری ها نباید به افرادی که صلاحیت ندارند پروانه بدهند. ارتباط عوامل متعدد با هم تعیین کننده اند. ما اگر قانون نظام مهندسی را به طور تمام و کمال رعایت کنیم، خیلی از این اتفاقات تلخ در آینده رخ نخواهد داد.
محمد پناه، با بیان اینکه طراحی و نظارت و اجرا باید صرفا زیر نظر افراد با صلاحیت باشد، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد از ظرفیت های فنی در زمینه اجرا استفاده نمی شود. ما هنوز در شهرهایمان ریز پهنه بندی نداریم. هنوز خیلی از آزمایش های ژئوتکنیک، الزامی نیست.
وی در خصوص وظیفه مهندس ناظر بیان کرد: وظیفه مهندس ناظر، تطبیق ساختمان اجرا شده با نقشه های مصوب است. خیلی از مواقع، مهندسان ما اجرای نقشه های غیرمصوب را گزارش می دهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه در گفتگو با برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت  ادامه داد: اگر سازه های فلزی و بتونی با اصول کامل فنی و رعایت آیین نامه هایی که وجود دارند ساخته شوند، حتما می توانند مقاومت داشته باشند؛ ولی واقعیت این است که در هر منطقه ای ممکن است استفاده از سازه ای بهینه تر باشد. مثلا در منطقه سرپل ذهاب به دلیل گرمی هوا از بتون نمی توانیم زیاد استفاده کنیم و یا حتی کیفیت مصالح سنگی در همه مناطق متفاوت است و ممکن است کیفیت خوب در دسترس نباشد.
وی تصریح کرد: اما چه بتونی و چه فلزی، در طول ساخت، به آزمایش نیاز است و باید این آزمایش ها اجباری و الزامی باشد. همه کارگرهایی که در ساختمان ها کار می کنند طبق قانون باید از طرف سازمان فنی و حرفه ای، کارت مهارت داشته باشند. آیا واقعا همه کارگران کارت مهارت دارند؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه ، ساخت و ساز را چرخه بزرگی دانست که سازمان نظام مهندسی چرخه کوچکی از آن است و پرسش هایی در این باره مطرح کرد: آیا بخشی در شهرداری وجود دارد که به آنجا گزارش دهیم و بگوییم فلان کارگاه، کار با کیفیت مناسب ارائه می کند یا خیر ؟ آیا واقعا گزارش هایی که می دهیم از طرف شهرداری به آن توجه و اگر گزارش تخلف بود باعث تعطیلی کارگاه ها می شود ؟
وی در پایان افزود: سازمان نظام مهندسی قدرت اجرایی در این خصوص ندارد.

کد خبر: # 149610094414

دیدگاهتان را بنویسید