متخصص روانشناسی کودکان ؛

صداقت و صراحت کلید طلایی تعامل والدین با نوجوانان

والدین باید تا قبل از رسیدن فرزندشان به نوجوانی، بذر ارتباط  و تعامل را کاشته و نظارت مستقیم همراه با انعطاف با او داشته باشند.

به گزارش صبای سلامت ، ناهید حاجی سلیمانی ، در اتباط با نحوه تعامل والدین با فرزند نوجوانشان اظهارداشت: والدین باید تا قبل از رسیدن فرزندشان به نوجوانی، بذر ارتباط  و تعامل را کاشته و نظارت مستقیم همراه با انعطاف با او داشته باشند.

این دکترای تخصصی روانشناسی کودکان اضافه کرد: والدین باید توجه داشته باشند که خصوصیات رفتاری نوجوان، محصول ارتباطیست که در گذشته با او بر قرار کرده‌اند و در صورتی‌که با کودک ارتباط مناسبی نداشته باشند، هرگز او نمی‌تواند در نوجوانی به والدین اعتماد و با آنها مشورت کند.

وی گفت: در صورت نبود تعامل مناسب، زمان نظارت و اِعمال نظر مستقیم و محسوس گذشته است و والدین به حریم نوجوان نمی توانند وارد شوند، مگر اینکه کلید ورود را در کودکیِ او و با روابط حسنه‌ای که با هم داشته اند، از او گرفته باشند.

حاجی سلیمانی بیان داشت: برای این که نوجوان اجازه مداخله در مشکلات شخصی اش را به والدین بدهد،  باید به به او بفهمانند نگرانش هستند و قصد کمک دارند. طوری رفتار نکنند که انگار شما همه بایدها و نبایدهای زندگی نوجوان را می دانید.

این دکترای تخصصی روانشناسی کودکان گفت: والدین برخی مواقع از رفتار فرزندان اگر چه بسیار برافروخته و عصبانی هستند اما تمام تلاششان را باید انجام دهند تا برخوردشان با نوجوان تند نباشد. خیلی آرام اما با صراحت و صداقت کامل در مورد، دوستان ناباب، افت تحصیلی و… با فرزندشان صحبت کنند و جنبه های مثبت و منفی رفتار اشتباهشان را توضیح دهند.

کد خبر: # 149708205430

دیدگاهتان را بنویسید