شعار شبکه خبر سرعت ، دقت و صحت اخبار است

 گفتگوی اختصاصی صبای سلامت با « اعظم تجزیه چی» خبرنگار شبکه خبر :

شعار شبکه خبر سرعت ، دقت و صحت اخبار است

نظام شکوهمند اسلامی مان به زنانش فرصت شکوفایی را بطور شایسته ای عطا کرد . حفظ حجاب برتر نه تنها مانعی برای ورود خانمها به عرصه های گوناگون نیست، بلکه شاید بتوان گفت به نوعی موجب تعالی جوامع نیز باشد . یکی از این زنان موفق پرکار خانم ” تجزیه چی ” خبرنگار کوشای شبکه خبر صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران است .

شاید ایشان را بارها در حال تهیه گزارش از اتفاقات مختلف در قاب جادویی دیده باشیم ولی، این بار تصمیم گرفتیم خودش را سوژه تهیه گزارش نماییم . از شما دعوت می کنیم ما را در این گفت و گو همراهی کنید .

صبای سلامت – خانم تجزیه چی ضمن تشکر از پذیرفتن دعوت ما اگر موافق باشید گفت و گو را با معرفی خودتان آغاز کنیم.

متولد همدان هستم . سال 1375 مدرک کارشناسی ارتباطات را تحت بورسیه صدا و سیما اخذ کردم. با اتمام درسم در تهران ازدواج کردم . تقریبا از سال 1369 کار حرفه ای ام را در صدا وسیما به عنوان خبرنگار مکتوب شروع کردم و در کنارش تصویر برداری ، گزارشگری ، خبرنگاری و نویسندگی انجام می دادم . بدلیل سوابق کاری بعد از مدتی وارد واحد مرکزی خبر سازمان شدم . اکنون نیز به عنوان خبرنگار اقتصادی در شبکه خبر در حال ادامه خدمت می باشم .

صبای سلامت – یعنی شما کارمند رسمی صدا و سیما هستید ؟

بله ، از سال 1369 به عنوان نیروی رسمی سازمان مشغول شدم . حوزه تخصصی فعالیتم راه و شهرسازی ، مخابرات و موضوعات دیگر است .

 

صبای سلامت – بسیاری علاقمندند بدانند نحوه تهیه خبر چگونه است، خوب است در این زمینه صحبت کنیم.

تهیه خبر به دو شکل صورت می گیرد . یکی اینکه وزارتخانه ها و ادارات خودشان اطلاع رسانی کرده و برای ما دعوتنامه می فرستند . دوم در برخی موارد بر اساس اطلاعات واصله و رصد مشکلات، خودمان رأسا اقدام به شناسایی و تهیه گزارش می نماییم . مثل معضل فروش بلیط های نوروزی قطار و هواپیما که عموما به بررسی مشکلات توزیع بلیط می پردازیم . اگر گزارش جنبه عمومی داشته باشد و گزارش چالشی باشد در بخش های خاص مثل اخبار ساعت 20 پخش می‌شود .

صبای سلامت –  منظورتان از چالشی چیست ؟

یعنی مقداری به قول خودمان بار انتقادی دارد . مثلا اگر مسئولی در انجام وظایفش دچار غفلت شد ، اجازه داریم در بخش های خاصی آن را به مقدار لازم منعکس نماییم .

صبای سلامت –  آیا در حرفه شما رقابت وجود دارد ، این رقابت چگونه است ؟

بله صد در صد رقابت جدی است . یکی از رقیبان ما واحد مرکزی خبر سازمان است . اینکه چه کسی خبر را زود تر برساند خیلی مهم است . شعار شبکه خبر سرعت ، دقت و صحت اخبار است . علی رغم اینکه گفته می شود گزارش باید سریع برسد ولی ما دقت و صحت را فدای سرعت نمی کنیم . این خودش کار ما را سخت می کند .

صبای سلامت – مسئولیت تهیه خبر با چه کسی است … آیا با خودتان است ؟

بله ! با خودم است . وقتی گروه ، پایش را برای تهیه خبر و گزارش بیرون می گذارد تا زمانی که برگردد ، مسئولیتش با خبرنگار است به نوعی سرپرست هم محسوب می شود هرکجا که به مانع ویا مشکلی برخورد کنیم ، خبرنگار گروه باید پاسخگو باشد .

 

صبای سلامت – آیا با شبکه های دیگر هم تبادل اخبار دارید ؟

خیر ، بنا به اصل رقابت چنین چیزی نداریم . سایتی به نام شبکه خبر داریم و اخبارمان را روی سایت

irinn.com قرار می دهیم . ممکن است یک خبرگزاری همین خبری را که ما تهیه کردیم دستمایه کارش قرار بدهد .

صبای سلامت –  چگونه سوژه یابی می کنید ؟

خبرنگار باید شم قوی داشته باشد و خودش اخبار و حوادث را رصد کند . اما نکته مهم این است که موضوع باید به روز باشد از طرفی ما خودمان هم در میان مردم هستیم . بارها شده در مترو ، اتوبوس و در میان مردم  سوژه یابی کرده ام .

خودم را هیچ وقت از مردم جدا نمی دانم . مردم در سوژه دادن خیلی کمک می کنند .

صبای سلامت –  سیاست های تهیه گزارش چگونه تعیین می شود ؟

سیاست ها و خط مشی کار توسط معاونت سیاسی تعریف می شود . همه شبکه های خبری زیر نظر معاونت سیاسی صدا و سیما فعالیت می کنند . خطوط قرمز هم مشخص است .

همیشه به پیامد تهیه گزارش ها توجه می شود . نمی خواهیم به اجتماع التهاب بی مورد وارد کنیم . خیلی از شبکه های خارجی بر خلاف این اصل به دنبال تعقیب یک خط خاص خبری برای التهاب آفرینی اند .

صبای سلامت –  دغدغه های خودتان برای تهیه خبر چیست ؟

دوست دارم سوژه هایی را کار کنم که بیشتر با دغدغه های مردم در ارتباط است . مردم از اینکه دیده شوند خوشحال می شوند .

صبای سلامت – آیا به بازخورد گزارشات خودتان هم توجه می کنید ؟

بله ! در شبکه خبر، سایتی به نام سایت صدای مردم وجود دارد و پیامک های مردم را ثبت می کند . این اظهارات برای ما خیلی ارزشمند است .

 

صبای سلامت –  بهترین گزارشی که تهیه کردید کدام است ؟

یک گزارش هیچ وقت از ذهنم زدوده نمی شود . گزارش از یک دختر کرد که در سن 3 الی 4 سالگی توسط رژیم بعث صدام در سردشت شیمیایی شده بود و در سن 18 سالگی برای ادامه درمان به تهران آمده بود . در این گزارش عمق جنایات رژیم صدام در جنگ تحمیلی و درد و رنج ملت مظلوممان را به تصویر کشیدم . این در حالی است که  مجامع بین المللی هنوز نسبت به این اتفاقات بی تفاوت است . وقتی این گزارش را تهیه کردم خودم تا مدت ها از نظر روحی و روانی بهم ریخته بودم . این گزارش بقدری تکاندهنده بود که شبکه سی ان ان نیز آن را به عنوان گزارش مستند به زبان انگلیسی پخش کرد .

صبای سلامت – برای شما مأموریت های مکرر ، مشقت آور نیست ؟

نه اصلا . من عاشق کارم هستم ولی یک چارچوبی هم برای خودم دارم . دوست دارم گزارش هایم مغرضانه و یک سو یه نباشد. در یکی از مأموریت های کاری در سیستان و بلوچستان آقایی گفت شما اولین خانمی هستید که پایتان را اینجا می گذارید و ابراز خرسندی می کرد .

صبای سلامت – آیا در بحث گویش تمرین خاصی دارید ؟

بله ما برای اجرای بهتر دوره هایی خاص را زیر نظر اساتید بزرگ دوبله نظیر آقای منانی گذرانده ایم .

صبای سلامت – چرا اساتید دوبله ؟

چون گزارشگران باید فن بیان قوی داشته باشند و اساتید دوبله در این حیطه بسیار توانمند هستند .

صبای سلامت – آیا حجاب و چادر در حین کار برای شما دست و پا گیر نیست ؟

نه اصلا . من برای تهیه گزارش با چادر روی عرشه کشتی یا بالای جرثقیل های بزرگ بنادر که ارتفاع زیادی دارد رفته ام در حالی که خیلی از آقایان همکار جرأت چنین کاری را به خود نمی دادند .

حجاب به کارم تقدس می دهد و باعث افزایش اعتماد بنفس می شود .

صبای سلامت – تفاوت رسانه های بیگانه با رسانه های ما ، در چیست ؟

آنها برای در دست گرفتن جریان اطلاعات در این بخش بسیار هزینه می کنند . مثلا برای بیان تنها یک پلاتو گزارشگران از این سر به آن سر دنیا می روند تا فقط به عنوان شاهد در صحنه ، گزارش ارسال کنند ، که این امر بسیار هزینه بر است .

صبای سلامت –  آیا در عرصه خانواده هم مثل عرصه کار فعال هستید ؟

بله همیشه سعی ام این بوده کار بیرون با منزل در تضاد نباشد ؛ البته نمی شود گفت تداخل ندارد ولی با برنامه ریزی مشکل را حل می کنم . خوشبختانه همسرم هم این موضوع را پذیرفته اند و در بسیاری مواقع حمایت های لازم را هم دارند .

 

صبای سلامت – اوقات فراغت چه می کنید ؟

به ادبیات و رمان بسیار علاقمند هستم انشأا… در نظر دارم خودم دست به قلم بشوم و شروع به نوشتن کنم . فکر می کنم استعدادش را هم دارم .

به ورزش های آبی هم می پردازم .

صبای سلامت – چه توصیه ای به خانم های علاقمند برای ورود به عرصه گزارشگری و خبرنگاری دارید ؟

باید حتما یک برنامه ریزی درست داشته باشند با توجه به اینکه شغلی است که وقت شب و روز آدم را می گیرد تا به زندگی آنها لطمه نزند .

صبای سلامت –  در آخر برای مخاطبان صبای سلامت چه پیامی دارید ؟

امیدوارم برای تمام مردم ایامی پر از موفقیت و کامیابی باشد .

صبای سلامت –  با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار صبای سلامت قرار دادید .

کد خبر: # 14951007763

دیدگاهتان را بنویسید