معاون آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان

سیستم تروما راهی برای برون رفت از معضل ترافیکی

براساس مطالعات، مهمترین راه حل برای ترافیک سنگین، ایجاد سیستم ترومای منسجم است.

به گزارش صبای سلامت، دکتر زهرا محتشم امیری، معاون آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان  با اشاره به سیستم تروما در مساله پیشگیری از تلفات جانی در سوانح و حوادث گفت: حوادث جاده ای از پیامدهای عصر نوین است که سلامت بشر امروز را به مخاطره انداخته و مقابله با این پدیده ،همکاری و هم اندیشی نخبگان سازمان های ذیربط را می طلبد.
وی ادامه داد: هر روز شاهد صحنه های تاسف بار در حوزه تصادفات منجر به فوت یا قطع نخاع و مشکلات مختلف سلامتیم و برای پیشگیری، بهترین راه، آموزش است.
زهرا محتشم امیری، درباره سیستم تروما توضیح داد: سیستم تروما مثل سیستم گردش خون کار می کند و همه اعضا باهم کار می کنند تا فرد سالم باشد. در این سیستم، پیشگیری مهم ترین اصل در هر واقعه است که با آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم میسر می شود. مهم ترین سازمان در این آگاهی بخشی، سازمان صدا و سیماست که خوشبختانه رادیو سلامت در این زمینه پیش قدم شده و با برگزاری جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث یکی از ارکان مهم تروما را عملی کرده است.
معاون آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان با اشاره به اهمیت جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث بیان داشت: آثاری که به این جشنواره ارسال می شوند می توانند در راه آموزش پیشگیری و حتی مواجهه با حادثه برای آگاهی بخشی به مردم موثر باشند و بخش دوم تروما را که همان چگونگی برخورد با سانحه است برای مردم آموزش دهند.
وی در ادامه افزود: قسمت سوم سیستم تروما خدمات دهی سیستم درمانی است که نیروهای ویژه تربیت شده در این بخش، فعالیت می کنند. امیداست رسانه در این حوزه هم ورود کند و در بخش آموزشی در کنار بخش خدمات پزشکی باشد.
معاون آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان در گفت و گو با رادیو سلامت با اشاره به عملکرد استان گیلان در زمینه سیستم تروما برای کاهش تلفات جاده ای گفت: هر آسیبی که به بدن پس از حادثه ای وارد شود تروما گفته می شود.در سراسر دنیا تروما یکی از تهدیدات مهم سلامت جامعه و یکی از مهم ترین علل مرگ و ناتوانی در ۴ دهه اول زندگی است. وجود یک رویکرد سیستماتیک برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از صدمات، سبب به وجود امدن سیستم تروما شده است که استان گیلان با ایجاد این سیستم تلاش کرده تلفات جاده ای را به حداقل برساند.
گفتنی است ؛ سیستم تروما در واقع یک شبکه برنامه ریزی شده جامعه هماهنگ و مقرون به صرفه در پاسخ به آسیب در سطح کشوری و بومی است که افزایش توانایی ارائه مراقبت و درمان حادثه دیدگان را شامل می شود؛ در این سیستم خدمات رسانی در همه مراحل، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش بیمارستانی، بیمارستان و ارائه خدمات توانبخشی برای افراد مصدوم سازمان دهی می شود.
اجرای موفقیت آمیز سیستم تروما مزایای متعددی از جمله کاهش مرگ و میر و شدت معلولیت های ناشی از تروما، افزایش تعداد سال های مفید زندگی از طریق کاهش معلولیت و مرگ و میر، کاهش هزینه های مربوط به درمان های اولیه و به دنبال آن بازتوانی قربانیان تروما، کاهش تاثیر بیماری بر روی قربانیان ثانویه تروما یعنی بستگان را در پی دارد.

کد خبر: # 149608224167

دیدگاهتان را بنویسید