رکوردهای جهانی که در زلزله کرمانشاه توسط سازمان اوژانس کشور شکسته شد

رئیس سازمان اورژانس کشور در تشریح فعالیت‌های این سازمان در زلزله کرمانشاه به شکسته شدن چندین رکورد جهانی در خدمت‌رسانی به زلزله زدگان اشاره و آن‌ها را تشریح کرد.

به گزارش صبای سلامت، دکتر پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور سه شنبه شب با تولیت مسجد مقدس جمکران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور از ایام عید سال‌جاری شکل گرفته است، گفت: این مرکز ابتدا با عنوان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در کشور فعالیت می‌کرد که سال ۹۶ به عنوان سازمانی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت خود را گسترش داد و با اقتدار فعالیت خود را ادامه داد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: سازمان اورژانس پس از ۳ دقیقه از باخبر شدن حادثه به سمت کرمانشاه حرکت کرد، در مسیر حرکت با نیروی زمینی ارتش و سپاه هماهنگی ایجادشد و فرماندهان ارتش و سپاه بسیار با محبت و بسیجی‌وار وارد میدان شدند.

وی با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور در چندین زمینه رکورد جهانی را شکسته است، تصریح کرد: تمام آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها که بالغ بر ۱۰۰ دستگاه بودند، از مرز مهران به سمت کرمانشاه حرکت کرده و مستقر شدند، اگر آمادگی ما برای اربعین نبود، این تعداد بیمارستان صحرایی و آمبولانس را نداشتیم و این در حالی بود که این دستگاه‌ها ظرف یک ساعت به محل حادثه رسیدند.

کولیوند با تأکید براینکه زلزله کرمانشاه حادثه بسیار وسیعی بود، بیان کرد: از همان ساعات اولیه ظرف ۲۰ ساعت، ۷هزار ۳۵۰ مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شد و یک نفر در راه جان نداد، چنین حرکتی نشانگر استاندارد بودن کار است که چنین چیزی در دنیا بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: حدود ۳۸۰۰ نفر ظرف مدت ۶ ساعت تحت نظر بودند و بیش از ۴۰۰ نفر به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند، تمام ناوگان هوایی ارتش در اختیار سازمان اوژانس قرار گرفته بود و هر ۵ دقیقه یک پرواز انجام می‌شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور دومین رکورد این مرکز را در کامل بودن تمامی تجهیزات و داروهای پزشکی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه یک ورق دارو و تجهیزات کم نیاوردیم که این آمادگی و وفور تجهیزات نیز از برکت امام حسین(ع) بود.

وی خاطرنشان کرد: رکورد سوم سازمان اورژانس کشور این بود که یک قطره خون و فرآورده‌های خونی کم نداشتیم و ظرف ۲۴ ساعت، پایداری بهداشت و درمان را اعلام کردیم و در همان روز ۶ بیمارستان صحرایی را مستقر کردیم، در حالی که در حالت عادی چنین کاری ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

کولیوند به افتخارات دیگر این سازمان در خدمت‌رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تنها در یک بیمارستان صحرایی، همزمان یک پیوند دست و عمل سخت مغز انجام شده است، کارهای درمانی به حدی خوب بود که باوجود اینکه احشام زیادی تلف شده بودند، یک بیماری واگیردار هم وجود نداشت.

وی با اشاره به استقرار بیمارستان سپاه در کرمانشاه که قرار بود برای کمک به مظلومان میانمار به بنگلادش برود، اظهار کرد: این بیمارستان که قرار بود در بنگلادش مستقر شود و چندین ماه و یا سال در آن‌جا خدمت‌رسانی کند نیز به منطقه آمد که خدمات بسیار خوبی ارائه کرد، سازمان اورژانس به تمام روستاها سرکشی کرد و اجازه نداد روستایی بدون خدمت‌رسانی باقی بماند.

کولیوند رکورد دیگر سازمان اورژانس کشور را انجام ۱۹۸۰ عمل جراحی و ۱۰۰ عمل پیوند ظرف کمتر از ۳ روز عنوان کرد و افزود: تمامی عمل‌های جراحی و پیوند اعضا با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 149611044628

دیدگاهتان را بنویسید