مدیر رادیو سلامت

رسانه می‌تواند با پیام‌های صحیح سلامت روان جامعه را ارتقاء دهد

مدیر رادیو سلامت با بیان اینکه رسانه با مهندسی فرهنگی و ارائه پیام‌های صحیح می‌تواند در زندگی، نگاه و نگرش مردم اثرگذار باشد، گفت: برای پیشگیری از سوانح و حوادث باید نقشه ذهنی کشور به استانداردهای پیشگیرانه نزدیک باشد.

به گزارش صبای سلامت، دکتر صدیقه اعتمادسعید، رئیس نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث و مدیر رادیو سلامت با اشاره به اینکه پیشگیری از سوانح و حوادث یکی از اولویت‌های مهم این شبکه رادیویی است، در خصوص چرایی برگزاری این جشنواره گفت: در طول تاریخ سوانح و حوادث از عوامل تهدید کننده سلامت و زندگی بشر بودند و این عامل در دنیای امروز، به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات زندگی انسان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: دومین علت مرگ و میر در تمام سنین و اولین علت مرگ و میر در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال سوانح و حوادث است و از عوامل مهم معلولیت هستند. از این رو، اولویت های سلامت براساس شاخص¬هایی همچون بارهزینه اقتصادی و روانی، مرگ و میرها و قابلیت‌های پیشگیری سنجیده می‌شود.

مدیر رادیو سلامت هدف کلی از برگزاری این جشنواره را پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث و ارتقاء ایمنی عنوان و بیان کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث در سنین ۱۵ تا۳۵ سالگی ـ نیروی انسانی که در حداکثر زمان تعامل اجتماعی و دوران اقتصادی است ـ ضربه بر پیکر توسعه جامعه است. باتوجه به اینکه سوانح و حوادث دومین علت مرگ و میر در کشور بوده و رقم بالایی از بودجه و ۷ درصد از بودجه ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، رادیوسلامت تصمیم گرفت تا با برگزاری این جشنواره جامعه را به سمت فرهنگ‌سازی برای یک زندگی ایمن سوق دهد.

دکتراعتمادسعید اظهار کرد: البته نباید فراموش کنیم که مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث علاوه بر هزینه‌های اقتصادی برآوردشده بار روانی و مشکلات جانبی نیز به همراه دارد و با توجه به اینکه سانحه قابل پیشگیری است می‌توان با آموزش و آگاهی بخشی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

وی در خصوص نحوه ارسال آثار و قالب‌های جشنواره گفت: نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث در دو بخش حوادث طبیعی و انسان ساز برگزار می‌شود، حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و … و حوادث انسان ساز نیز شامل دو بخش حوادث عمدی مانند خودکشی و دیگرکشی و حوادث غیرعمدی مانند حوادث ترافیکی و مسمومیت هاست. از نظر قالب نیز این جشنواره در بخش‌های مختلف «شنیداری» و «دیداری» در قالب‌های آگهی خدمات عمومی یا psa، فیچر، مینی فیچر، مستند گزارشی؛ و در بخش «مکتوب» در قالب‌های داستانک، اینفوگرافی و مستند گزارشی کوتاه برگزار خواهد شد.

مدیر رادیوسلامت تصریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را در بخش دیداری و شنیداری و مکتوب تا یکم آذر ماه به پست الکترونیکی دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir، سایت جشنواره به نشانی jpsh.ir و سایت رادیوسلامت به نشانیradiosalamat.ir ارسال کنند. اختتامیه جشنواره متعاقباً اعلام می‌شود.

رئیس نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث ادامه داد: با برگزاری این جشنواره، و حوادث تاسف برانگیزی که در حوزه ترافیکی و انسان سازی چون ضرب و جرح که منجر به مرگ طی چند ماه اخیر شده است؛ حساسیت اجتماعی در حوزه سیاستگذران به ویژه در حوزه ترافیکی ایجاد شد که امیدواریم با برنامه ریزی صحیح این جریان کشوری بتواند از سوانح بسیاری پیشگیری کند و حوادث جزو اتفاقات روزه مره و عادی زندگی جامعه ایرانی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه همکاری بین بخشی کشور در حوزه پیشگیری از سوانح و حوادث می‌تواند هدفمندتر و با قوت بیشتری ادامه یابد، گفت: باتوجه به هزینه اقتصادی، از دست دادن منابع انسانی و قابل پیشگیری بودن آسیب های ناشی از حوادث باید به صورت هدفمند برای فرهنگ سازی زندگی ایمن عمل کنیم؛ از این رو رسانه ملی با محوریت رادیو سلامت بر این حوزه متمرکز شده است تا به جامعه‌ای ایمن دست یابیم.

مدیر رادیوسلامت با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از حوادث طبیعی باید نقشه ذهنی کشور به استانداردهای پیشگیرانه نزدیک باشد، افزود: بهتر است یادمان نرود این حوادث به ما نزدیک است. پس به فکر باشیم و با مهندسی صحیح در بخش‌های اثرگذار، آسیب ها را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه به نگاه نقطه‌ای در حوادث انسان‌ساز اشاره و بیان کرد: بروز حوادث در زیرساختهای اساسی از اتفاقات معمول درتمام کشورهای دنیاست، وقوع چنین حوادثی سبب آسیب و صدمه به انسان، صنعت و محیط زیست می‌شود. اگر می‌خواهیم در بخش حوادث انسان‌ساز جامعه را ایمن کنیم باید برداشت‌های جامعه شناسی و روانشناسی داشته باشیم. امیدوارم جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث تلنگری برای توجه به این موضوع باشد.
مدیر رادیو سلامت با تاکید بر نقش رسانه ملی در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به مردم گفت: رسانه با مهندسی فرهنگی و ارائه پیام‌های صحیح می‌تواند در زندگی، نگاه و نگرش مردم اثرگذار باشد و با فرهنگ‌سازی، ارتقای سلامت در جامعه را شاهد باشیم.

رئیس نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره ما به دنبال این هستیم تا در جامعه به این نگرش برسیم که حادثه تقدیر نیست و ما می‌توانیم با ایمن‌سازی و آشنایی با فضای ایمن، حادثه را مدیریت کنیم و از حوادث دور باشیم و در مواجهه با حادثه کمترین آسیب را ببینیم.

کد خبر: # 149607243737

دیدگاهتان را بنویسید