حساسیت های غذایی و راه های پیشگیری از آن/ خربزه و عسل، تداخل غذایی دارند نه حساسیت

در باور عموم، این موضوع مطرح است که خوردن ماده های سرد مثل ماست، باعث از بین رفتن حساسیت می شود؛ ولی اینطور نیست. اگرچه علائم را کاهش می دهد از بین نمی برد و درمان نمی کند.

به گزارش صبای سلامت، پیام فرحبخش، دکترای تغذیه در گفت و گو با برنامه «غذا سلامت زندگی» گروه تغذیه و سلامت شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه حساسیت غذایی زمانی آغاز می شود که فرد وقتی غذای خاصی را مصرف می کند علائمی را بروز دهد که با وضعیت معمولش فرق کند، افزود: حساسیت غذایی، علائمی از قبیل خارش پوستی، کهیر، تحریک های پوستی، تغییرات تنفسی یا حالت خفگی دارد؛ اما حساسیت هایی که در خون ایجاد می شود می تواند تغییراتی در سلول های خونی افراد ایجاد کند.
وی با بیان اینکه حساسیت، طیف گسترده ای دارد و ممکن است به صورت گوارشی خود را نشان دهند، ادامه داد: حساسیت ها واکنش های ایمنی اند. خیلی وقت ها فرد، سال های سال، ماده غذایی را استفاده می کند و مشکلی ندارد اما بعد از مدتی دچار حساسیت می شود. بنابراین، حساسیت های غذایی، در هر روز و هر سال از عمر می تواند بروز کند.
این دکترای تغذیه با اشاره به عادات غذایی نامناسب افراد تاکید کرد: عادت غذایی، حساسیت ایجاد نمی کند اما سبب بروز بیماری های دیگر می شود. مثلا گوجه و بادمجان دو عاملند که به شدت حساسیت زا ولی مناسبند.
وی با بیان اینکه حساسیت، وضعیتی است که شرایط را آزارنده می کند، گفت: شایع ترین آلرژن ها، ادویه جاتند. ادویه هایی مثل دارچین، فلفل و زنجبیل ؛ زردچوبه به شدتِ فلفل حساسیت زا نیست. ادویه جاتی که تندند، حساسیت زایی بیشتری دارند. پس اگر حساسیت به ادویه داریم نباید از آنها استفاده کنیم؛ زیرا با هر بار مصرف، وضعیت ما را خطرناک تر می کند.
فرح بخش، با تاکید بر اینکه میوه های آلرژن مثل انگور و خربزه به شدت حساسیت زایند و باعث آلرژی های فصلی و پوستی نیز می شوند، افزود: فرد ممکن است با مصرف انگور و خربزه دچار خارش، تورم و… شود. همچنین در گروه مغز دانه ها، بادام زمینی، بسیار آلرژی زاست و می تواند خطرناک باشد.
وی با بیان اینکه آلرژی های تنفسی از آلرژی های پوستی خطرناک ترند و بروزشان شدیدتر است، ادامه داد: برای درمان آلرژی های تنفسی باید به پزشک مراجعه شود. بسیاری از حساسیت ها به صورت معمول با خوردن شیر و لبنیات حس می شود که حساسیت گوارشی است و باعث معده درد و بهم ریختگی سیستم گوارشی می شود؛ سبب آن، وجود پروتئین هایی ست که در شیر وجود دارد. مخصوصا در شیرگاو بسیار حساسیت زاست.
دکترای تغذیه با بیان اینکه بسیاری از حساسیت ها در دستگاه گوارشی اتفاق می افتد مانند قرمزی و تورم که علائمش با دل درد، نفخ، اسهال و یا حتی دفع خون از فرد خود را نشان می دهد، بیان کرد: عاقلانه این است که آن ماده غذایی حساسیت زا را از برنامه غذایی فرد حذف کنیم. حساسیت به پروتئین گندم یا سلیاک هم می تواند جزو حساسیت گوارشی باشد.
وی ادامه داد: افراد برای تشخیص آلرژی، به کلینیک های آلرژی مراجعه می کنند تا چرایی آن تشخیص داده شود. پس از آنکه فرد متوجه شد به چه ماده ای حساسیت دارد باید آن ماده را از برنامه غذاییش حذف کند تا حساسیتش بروز نکند.
فرح بخش با بیان اینکه میوه های تابستانی به خصوص توت فرنگی می تواند حساسیت ایجاد کند، گفت: میوه های پاییزی مثل کیوی و انبه نیز برای بعضی، حساسیت ایجاد می کنند. بنابراین توصیه می شود ماده حساسیت زا را از فهرست برنامه غذایی خود حذف کنید.
وی در ادامه تاکید کرد: در باور عموم این موضوع مطرح است که خوردن ماده های سرد مثل ماست، باعث از بین رفتن حساسیت می شود؛ ولی اینطور نیست اگرچه علائم را کاهش می دهد؛ از بین نمی برد و درمان نمی کند.
این دکترای تغذیه در پایان، در خصوص تداخل غذایی عسل و خربزه اظهارداشت: تداخل خربزه و عسل، حساسیت نیست بلکه این دو ماده با یکدیگر تداخل غذایی دارند و در یک زمان نباید مصرف شوند.

کد خبر: # 149610274578

دیدگاهتان را بنویسید