رييس اداره نظارت بر موادغذايي و آشاميدني با منشاء گياهي سازمان غذا و دارو:

تولید آدامس از نفت سخنی خنده دار است

رییس اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: آدامس از  جمله تنقلات جویدنی می باشد که مصرف آن سابقه طولانی در سراسر جهان دارد و مواد متشکله اصلی آن صمغ پایه از انواع طبیعی و مصنوعی، شکر، گلوکز، شیرین کننده های مجاز می باشد.

به گزارش صبای سلامت ، نسترن محمدی رییس اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو در گفتگو با پایگاه خبری سازمان غذا و دارو ، گفت: آدامس از  جمله تنقلات جویدنی می باشد که مصرف آن سابقه طولانی در سراسر جهان دارد و مواد متشکله اصلی آن صمغ پایه از انواع طبیعی و مصنوعی، شکر، گلوکز، شیرین کننده های مجاز می باشد بنابر این مردم نباید بر این گفته ها ی غیر علمی که پایه اصلی آدامس یکی از ۷۰  هزار مشتقات نفت خام  وقعی بنهند.
وی افزود:  متاسفانه عده ای برای دیده شدن هر خزعبلاتی را بیان می کنند لذا بهترین حربه برای مقابله با چنین گفته های خنده داری رجوع به منابع معتبر است.
مهندس محمدی اظهار داشت: گرچه آدامس ها در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شود اما ماده اصلی آن Gum base یا همان پایه آدامس است که بصورت  طبیعی یا مصنوعی مشاهده می شود.
 وی ادامه داد: پایه طبیعی شامل صمغ های طبیعی اولئورزینی هستند که عموما از تنه درخت بدست آمده و سپس فرآوری می شوند که در ایران معروفترین صمغ طبیعی  تحت نام سقزشناخته می شود.
مهندس محمدی گفت: صمغ های پایه مصنوعی نیز بصورت منتتیک در صنعت تهیه می شود و متشکل از برخی افزودنی های مجاز هستند که براساس مقررات  کدکس بین المللی مواد غذایی افزودنی های مجاز برای تهیه صمغ مصنوعی بطور کامل مشخص گردیده است و همواره پایش و کنترل این پایه های آدامس بر اساس ضوابط بین المللی مطرح شده انجام می شود.
رییس اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: پایه آدامس یک ترکیب غیرمغذی ، غیرقابل هضم و نامحلول در آب است که برای انتقال شیرینی و طعم در آدامس استفاده می شود. غیرمغذی و غیرقابل هضم بودن به این منظور نمی باشد که از مواد غیرخوراکی تشکیل شده است بلکه منشاء آنها گیاهی بوده انواع رزین ها، روغن های خوراکی مثل گلیسرول ها کربنات کلسیم، امولسیفایرها و … را شامل می شود که طبیعتا بنا بر کیفیت کیفیت ونوع کاربرد و محصول نهایی متفات است.
وی در پایان گفت: اما آنچه بیانش ضروری به نظر می رسد اینکه که آدامس نیز مانند دیگر فراورده های غذایی در هنگام تولید بطور ناگهانی و سرزده مورد پایش و کنترل کارشناسان سازمان غذا و دارو و معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها  قرار گرفته و بر مواد اولیه مصرفی آنها نظارت کامل اعمال می شود کما اینکه  محصول نهایی نیز حتما مورد آزمایش واقع  می شود.

کد خبر: # 149601202425

دیدگاهتان را بنویسید