بهره‎برداری از نخستین گوی شناور ساخت داخل در سال آتی

معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، با بیان اینکه سکوی فاز ۲۱ راهاندازی شده است گفت: سکوی فاز ۲۰ نیز که آخرین مراحل راه‌اندازی را طی می‌کند، تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از مارین تایمز ، دکتر محمدرضا بهاری، با بیان اینکه بخش‌های اصلی فاز ۱۹ یعنی 19Aو 19C نصب شده است، گفت: یک سکوی کوچک از فاز ۱۹ به نام  19Bباقیمانده است که اواخر اسفندماه امسال  نصب و احتمالا تا اردیبهشت سال آینده راهاندازی خواهد شد.

وی، با اشاره به فاز ۱۴ که شامل دو بخش حفاری و لوله‌گذاری است، گفت: حدود ۶۰ کیلومتر از خط ۱۴ بارگیری شده و به طور کامل آماده لوله‌گذاری هستیم، اما به دلیل برخی مشکلات پیش رو، لوله‌گذاری در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است. به احتمال زیاد تا یک ماه آینده عملیات لوله‌گذاری فاز ۱۴ آغاز می‌شود. 

به گفته او، حفاری فاز ۱۴ نیز با سرعت مطلوب در حال انجام است.

پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت گوی صادرات میعانات گازی

معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، با اشاره به ساخت گوی صادرات میعانات گازی در خرمشهر، گفت: به دلیل تحریم، ساخت این گوی با مشکلات زیادی همراه شد اما توانستیم همه مشکلات را یک به یک برطرف کنیم.

وی با اشاره به فراهم شدن امکان صادرات میعانات گازی، گفت: ساخت گوی صادرات میعانات گازی که برای نخستین بار در کشور انجام میشود با ۸۰ درصد پیشرفت در یارد خرمشهر در حال انجام است.

معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، ادامه داد:دو بخش اصلی در ساختSPM ، ساخت بدنه و مونتاژ بویه و طراحی و ساخت بخش پایانی و منیفولد لوله صادراتی موسوم به PLEM است که کشور هم اکنون به فناوری ساخت این دو بخش دست یافته است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم آزمایش و تست این گوی شناور اواخر فروردین ماه سال ۹۶ انجام شود.

بهاری با بیان اینکه گوی شناور (SPM )برای انتقال و بارگیری فرآورده‌های نفتی به کشتی‌های نفتکش استفاده میشود گفت:طراحی و ساخت این تجهیز که در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های دنیا قرار دارد جزء موارد تحریمی اصلی صنعت نفت ایران به شمار می‌رفت، این امر نیز موجب شد تا شرکت IOEC در راستای بومی سازی ساخت آن در ایران، به ساخت SPM در داخل کشور را در دستور کار خود قرار دهد. 

وی گفت: ساخت داخل گوی شناور (SPM) و یکی از تجهیزات کلیدی آن موسوم به Product Swivel همچنین نصب و راه اندازی بسته کامل SPM شامل زیرسطحی و بخش شناور و اتصالات (floating hoses and Riser) مربوطه از فناورهای تازهای است که شرکت مهندسی و تاسیسات دریایی ایران آن را بومی سازی کرده است.

نصب ۹۰ درصد عرشه‌های کشور توسط شناور اوشنیک پنج هزار

وی درباره شناور اوشنیک پنج هزار گفت:بیش از ۹۰ درصد عرشه‌های کشور بعد از اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه غرب، توسط شناور فوق پیشرفته اوشنیک پنج هزار، نصب شده است. ظرفیت اسمی این شناور چهار هزار و ۴۰۰ تن است و هر کدام از سکوهای پارس جنوبی حداکثر با وزن بین ۳۳۰۰ تا ۳۷۰۰ تن توسط این شناور در مدت کمتر از یک هفته نصب شده است.

بهاری، با بیان اینکه افزایش تولید گاز در سال های اخیر با کمک این شناور برای نصب عرشه ها و عملیات شناور سی‌مستر برای نصب لوله‌های صادراتی ۳۲ اینچی که در مجموع بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر محقق شده است گفت: در سال‌های اخیر بویژه بعد از دولت یازدهم تولید گاز کشور حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز افزایش یافت.

این مقام مسوول در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، با بیان اینکه شناور اوشنیک امکان لوله‌گذاری هم دارد که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است  اظهار کرد: ما همزمان با فعالیت‌های راه‌اندازی و نصب، مشغول آماده‌سازی و فعال کردن بخش لوله‌گذاری شناور اوشنیک نیز هستیم.


فروردین ۹۶؛ آغاز عملیات لوله‌گذاری شناور اوشنیک

وی با بیان اینکه عزم خود را برای توسعه ظرفیت‌های لوله‌گذاری در کشور جزم کردهایم گفت:امیدواریم اولین عملیات لوله‌گذاری شناور اوشنینک در فروردین ۹۶ با پروژه فاز ۱۳ آغاز شود.

معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، از تامین ۴۰ درصد نیازهای کشور در بخش فراساحل خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم نیازهای کشور را در بخش‌های تولید، انتقال، نگهداری و سرویس‌دهی نیز  تامین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش خریدهای مورد نیاز در حوزه فراساحل، هنوز اقلام زیادی است که باید بدلیل تقاضای کیفی بالا از تامین کنندگان مطرح جهانی بخریم چرا که در صورت خرابی یا ضعف در کارکرد با گذشت زمان، ریسک‌های خطرناکی به دنبال دارد و عمرشان نیز بسیار محدود می‌شود و ضرر آن بیشتر از منافع می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال در صنعت نفت شیرهای فشار بالای ایمنی برای سکوهای گازی و سنسورهای ابزار دقیق و پوشش‌های اینکونل و مخازن تحت فشار، بسیار حساس هستند، که تولید این اقلام سرمایه زیاد و تحقیقات وسیع می‌طلبد و به طور کلی تولید آن در داخل در قالب مهندسی معکوس یا کپی‌سازی به تعداد محدود صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه لزومی ندارد برای همه اقلام بومی‌سازی شود گفت: به عنوان یک رویه پذیرفته شده در بازرگانی و تولید، میتوان تامین  این تجهیزات را از سازنده به‌نام و معتبر انجام داد که در این شرایط به صرفه‌تر و بدون تاخیر است.

بهاری، با بیان اینکه ناوگان IOEC متشکل از انواع شناورها و کشتی‌ها است که برای حمل و نقل، نصب، لوله‌گذاری و سایر فعالیت‌های فراساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت:این ناوگان توانایی اجرای انواع پروژه‌های فراساحلی صنعت نفت و گاز را دارد و انواع کشتی‌های لوله‌گذار با توانایی کشیدن لوله‌هایی با قطر  چهار تا ۶۰ اینچ را شامل می‌شود.

عدم اعتماد صاحبان صنایع به دانشگاه‌ها

این مقام مسوول در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در خصوص اعتماد کارفرمایان و صاحبان صنایع به دانشگاه‌ها، گفت: تا زمانیکه به دانشگاه اعتماد نکنیم و بر مشارکت عملی هیات علمی در انجام پروژه‌های کاربردی تکیه نکنیم، نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم. در همه کشورهای صاحب سبک و فناوری، راه از میان دانشگاه و تحقیق به مقصد رسیده وگرنه در ایستگاه‌هایی مثل اخذ گواهینامه بین‌المللی و پاس کردن تست‌های کیفیت متوقف می‌شویم.

وی با تاکید بر لزوم تعامل صنعت با دانشگاه،گفت:در دانشگاه‌های مطرح جهان از جمله «لی‌های» امریکا شرکت جنرال موتورز سالن وسیعی را به خود اختصاص داده تا بخش‌هایی از تحقیقات موتوری و مکانیکی بعضی از پروژه‌ها با نظارت‌های علمی در محیط اکادمی انجام شود، در حالیکه این موضوعات در کشور ما جا نیفتاده است و ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار ضعیف و بی‌جان است.

بهاری گفت:در ایران بودجه‌های اختصاص یافته به پروژه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بسیار محدود است و حتی همان مقدار کم را هم صاحبان صنایع تمایل ندارند بخشی از درآمدهایشان را به پروژه‌های دانشگاهی اختصاص دهند و باید با کمک دستگاه‌های نظارتی و کمک مجلس ملزم به تعریف و پشتیبانی از پروژه‌های کاربردی و پاسخگو باشند.

 

کد خبر: # 149512011778

دیدگاهتان را بنویسید