انقلاب جدید خودکفایی در صنعت حفاری ایران

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از روابط عمومی شرکت حفاری شمال ، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، ایران به دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه مادلاگینگ و یونیت نمودارگیری از گل حفاری در صنعت حفاری دست یافته و برگ برنده این خودکفایی جدید هزینه تمام شده ساخت آن بوده که نصف قیمت محموله‌های وارداتی از چین تمام می‌شود.
این دستگاه به مدت یک سال در تعدادی از دکل‌های حفاری شاغل بر روی چاه‌های مناطق مرکزی کار کرده و با گذشت یک سال کار بدون مشکل فنی، شرکت حفاری شمال اعلام خودکفایی در طراحی و ساخت آن را کرده است.
با موفقیت جدید پژوهشی و صنعتی در صنعت حفاری ایران پیش بینی می‌شود در صورت اجرای بخشنامه وزارت نفت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد، دلالان دکل و تجهیزات حفاری چینی هم بالاخره در صنعت نفت کشور خانه‌نشین شوند.
«حسن آد شیرین پور» در گفتگو با خبرنگار انرژی نیوز با اشاره به بومی سازی طراحی و ساخت دستگاه مادلاگینگ و یونیت نمودارگیری از گل حفاری در صنعت حفاری، گفت: تجهیزات ساخته شده به مدت یکسال در تعدادی از پروژه‌های حفاری در مناطق مرکزی ایران استفاده شده و در مقایسه با نمونه‌های وارداتی هیچ گونه محدودیت فنی و عملیاتی ندارد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه هزینه ساخت هر یک از این دستگاه ها در داخل کشور معادل ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار یورو برآورد می شود که حدود یک چهارم هزینه واردات دستگاه مادلاگینگ و یونیت نمودارگیری از گل حفاری وارداتی از کشورهایی همچون آلمان و فرانسه است، تصریح کرد: حتی این تجهیزات از نظر قیمتی حدود نصف هزینه واردات از کشورهای چین و هند است
وی هزینه واردات این تجهیزات از شرکت «ژئوتدا» آلمان را حدود ۸۰۰ هزار یورو عنوان کرد و افزود: با ساخت چهار دستگاه یونیت در داخل کشور تاکنون صرفه‌جویی حدود ۲ تا ۲٫۵ میلیون یورویی حاصل شده است.
شیرین پور با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ساخت این دستگاه در داخل و در مقایسه با تمامی نمونه‌‌های خارجی، مانیتور آن لاین اطلاعات داخل چاه به صورت همزمان برای رئیس دستگاه، مدیران عملیات و حتی مدیران عامل در داخل اتاق کار آنها است، تاکید کرد: با استفاده از تجهیزات تولید داخلی در دکل های حفاری، مدیران عامل از تهران می توانند وضعیت حفاری چاه ها در مناطق عملیاتی را به صورت لحظه به لحظه و آن لاین دنبال کنند.
 مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال با اشاره به پیشنهاد یک شرکت چینی برای استفاده از دانش فنی ایران در طراحی و ساخت دستگاه مادلاگینگ و یونیت نمودارگیری از گل حفاری ایران به منظور تولید تجاری و انبوه ان در چین و سچس صادرات به کشورهای مختلف جهان، خاطرنشان کرد: هم اکنون در بیش از ۸۰ دستگاه دکل حفاری که در صنعت نفت فعالیت می کنند این دستگاه‌ها قابل استفاده بوده که در این صورت حدود ۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه واردات این تجهیزات از چین حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار یورو که دستگاه تولید داخلی حدود نصف قیمت تمام شده واردات، هزینه دارد و از این رو استفاده از آن در صنعت حفاری کشور کاملا اقتصادی بوده ضمن آنکه از نظر کیفیت هم کالای چینی قابل رقابت نخواهد بود.

کد خبر: # 149604113386

دیدگاهتان را بنویسید