در ویژه برنامه های انتخاباتی رادیو سلامت بشنوید:

از «ضرورت مشارکت در انتخابات» تا «افزایش سواد رسانه ای»

در ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، شبکه رادیویی سلامت با ویژه‌برنامه‌های متعدد از جمله «از من تا ما»، «سیاه؛ سفید؛ خاکستری »، «روی موج انتخابات» و «ملاک» سعی در اطلاع رسانی، شفاف‌سازی، حضور حداکثری، ارتقای سواد رسانه ای مردم و غیره دارد.
به گزارش صبای سلامت، «لعیا باستانی»، مدیر گروه بهداشت روان این شبکه رادیویی در این باره می گوید: «رادیو سلامت با توجه به ماموریت و هدف رسانه‌ای خود و متناسب با اقتضاء و نیاز مخاطبان برنامه‌هایی را در این برهه از زمان، یعنی فصل انتخابات تدارک دیده است. گروه بهداشت روان بر اساس ماموریتش، دو ویژه برنامه «از من تا ما» و «سیاه؛ سفید؛ خاکستری» را طراحی کرده است. در این دو برنامه افزایش آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در حوزه مشارکت و تاثیر آن بر سلامت روان و نیز ارتقاء دانش آنان در حوزه رسانه مورد توجه و نظر بوده است.»
وی با بیان این که تلاش تهیه کنندگان این دو برنامه، علاوه بر رویکرد انتخاباتی، افزایش دانش و آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در زمینه تاثیرات روانشناختی مشارکت و نیز سواد رسانه‌ای است، ادامه می دهد: «در واقع این برنامه‌ها با دو هدف؛ ایجاد دانش در شنوندگان برنامه‌های رادیو سلامت در دو حوزه مشارکت (در مفهوم کلی آن) و نیز مشارکت سیاسی، به طور خاص؛ و نیز ارتقاء سواد رسانه‌ای آنان است.»
باستانی با بیان اینکه هدف نخست با تولید برنامه‌ «از من تا ما» به تهیه کنندگی مرتضی میلانی دنبال می‎شود، می گوید: «در این برنامه مفهوم مشارکت و نیز ضرورت و نقش مشارکت در سلامت فرد و جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مصادیق مشارکت، عوامل موثر بر مشارکت، موانع شکل گیری و تحقق مشارکت از جمله عوامل فردی- روانی، و راه‌کارهای افزایش مشارکت بررسی و نهایتا به عوامل موثر در افزایش مشارکت سیاسی و نیز آثار و پی‌آمدهای مشارکت سیاسی در جامعه از جمله افزایش همدلی و نشاط اجتماعی اشاره می شود. در این برنامه علاوه بر مباحث کارشناسی توسط محمد رضایی یزدی، فوق دکترای جامعه شناسی سیاسی، گزارش‌های مردمی توسط ملیحه کیان و نیز گزارش‌هایی از مراکز استان‌ها تهیه شده تا دیدگاه، نظر و تجربه مردم پیرامون موضوع مشارکت در اختیار شنوندگان نیز قرار گیرد.»
وی در ادامه با بیان اینکه هدف دوم یعنی افزایش سواد رسانه‌ای در برنامه‌ی «سیاه؛ سفید؛ خاکستری» به تهیه کنندگی ساریا چهری دنبال می‌شود، می افزاید: «در این برنامه مصادیقی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نیز اخبار، فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی و همچنین تبلیغات کالاها انتخاب و از خلال آنها مباحث مرتبط با سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود. در این برنامه به ضرورت کسب مهارت‌های زندگی در مواجهه با اخبار و اطلاعات از جمله مهارت تفکر انتقادی و نیز مهارت تصمیم گیری است. هدف برنامه سیاه؛ سفید؛ خاکستری، افزایش آگاهی شنوندگان نسبت به پیام‌های رسانه‌ای است. و در زمینه شگردهای رسانه‌ای با هدف اغواء کاربران و مخاطبان، و نیز پیرامون راه‌های مواجهه با هجوم رسانه‌ای و همچنین تبلیغات اغواگرانه که عدم شناخت کاربران را نشانه گرفته است به نکاتی اشاره می‌کند. ترجیع بند این برنامه، آگاهی از چگونگی مواجهه با موقعیت‌هایی است که افراد ناگزیر از انتخاب هستند که هدف اصلی این برنامه به کارشناسی امیر عبدالرضا سپنجی،دکترای ارتباطات ، ایجاد نگرش در شنوندگان رادیو سلامت نسبت به اخبار و اطلاعاتی است که در طول روز در معرض آن‌ها قرار دارند.»

کد خبر: # 149602192833

دیدگاهتان را بنویسید